„Pozory mylą, dowód nie”

Ośrodek Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień realizuje kampanię edukacyjną „Pozory mylą, dowód nie”, której celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd kupującego nie oznacza pełnoletności upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych.

W listopadzie bieżącego  roku przeprowadziliśmy szkolenia młodzieży  oraz dorosłych, których celem było przygotowanie    do badania metodą obserwacji uczestniczącej, tzw. „tajemniczy klient”. Badanie odbyło się w grudniu. Polegało ono na wizycie zespołu badawczego w punktach sprzedaży napojów alkoholowych. Zespół składał się z osób „małoletnich”, w rzeczywistości będących osobami pełnoletnimi, które usiłowały zakupić alkohol oraz osoby „dorosłej”, która będąc świadkiem sprzedaży lub odmowy sprzedaży napojów alkoholowych, w określony sposób reagowała na zaistniałą sytuację. Celem badania było sprawdzenie czy sprzedawca gotów był sprzedać alkohol pomimo podejrzenia, że kupujący jest osobą nieletnią, czy żądał okazania dowodu tożsamości samodzielnie czy też po reakcji świadka sprzedaży.

W akcji wzięło udział  12 osób  dorosłych  oraz 28  „małoletnich” – uczniów z inowrocławskich szkół: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5, I Liceum Ogólnokształcącego, III Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Zawodowych Rzemiosła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *