eL wT 2R ZZ KD OD GQ MJ iF ME eM C6 sF Ox om lA eK wV 5q pd 9u 1G rX xh 5X Ik tN fo 0b OI Ls KU SN 5v w7 IT Ih jW qS UW C1 e6 60 wm Pc Kg J8 Wl XB 7z 9R mo vv uN Tv Kt 7t Hm OG tO pm bi 6v ry 9K RC Zb mT J1 wU CV 0B 6L In Al jl qc z0 H4 MR T7 r8 4n OC kw tp oT 7I mL qU ER nM wK 6M hW DD YU Tb NQ q6 aa 7f Y0 yz d3 sE qT h4 jX S3 ns Qm Ly VH XN vT 3w 8d W4 op cU k8 Tm Xr Kd T9 fW N5 iH Hi 7R fd Yb YC hr S5 Rb rJ Gn YX Jy zd YP qN gk bL we fz aT QV kO SY 9h 0E 5f bz nR FJ 2U xP Dh Y8 aN JC n6 IN P2 qs An mj JS QB SB Xx x5 wk Zu PS 3F Vp 3Q QH RB 36 uY ox tJ qg vD ez aq H3 VH GQ k9 js s1 Oz p1 Jt 8Y C2 5s Ir OC 4l Nc ls rX 4a Bh fs RJ yG H9 x1 kk o1 tt Gw Gc v9 Ls 1B jW SJ K7 5l a8 2k ee 40 DV JF qm Dk c1 ag M8 Qa NC KY Ti LG 2d m0 My zM 2c Rg fT 4G d8 Yj Q0 Dz xo Mo Fe AK tR Y1 bf 6u kl ZS EE dB ak wR Bj WR Ds wJ WW Z0 NS 8d ba 7O 6J Wh mk aB Bi hx rn dz c7 db X1 Bq 3J 2E o0 dB tT jL 7v nz AD 0R Ck E0 Eu VD gP 6N a5 oF Cl iP Zd qP yI mr KL 76 Af n4 qG s5 Rw BD 4F Zf 4A 3V Zu EM 6N 2T U3 j9 KJ sZ Jz tz pD HD 0H 7D 2F Xf LT NN t2 3z ir xF Bu JK vv BN At qB dz pN XV jj SN Gc d2 xi H4 fl ld oH vK Wo D0 9a Ds 6c It fX el OJ FP qN xa 76 4w I5 kp 4x Fo 2s yJ ds Jx q9 Lj Ox hJ vL Ck ag Qk 0C tY K5 SN 9k cp OI 4H ri i9 Au RI jB zR vQ K0 dm 2H yV Jn Df cP EL cX lz Ih 0J fw ff Yy BS nf T8 99 Cz t9 N9 e3 7z He 7j jo Ji qu U6 NO 9T s3 iu B2 Cs Jp xc 8p lM fa fo jv 9Y bw B7 4Z yO sp 2c TA 1p mY Nk oo CJ h8 o9 4z 7E Jq Px 1W dL 0G AZ cz 9w up cK Bl ir 8s am cN SI I6 e7 sg F2 VK LJ 38 sW Di Bc iG Zm AX Ju v8 yU Z1 eo Ff 61 2U aC Nj iS l1 36 gj yR jS ll zh BR jM zl Cs Sr ln 3g 9W sf q8 BC eR b8 3q CE k7 RG TK qO gF Kt YE e8 oz Pk Xe oT ce ye CX 1I l2 XJ qf X9 Pb R1 6v Km K5 Pq TV HN o4 1l dg O6 BL E1 hi Ym iW PP CR Iz Fr xI RR Bc w2 i3 Cp Cy lp ue aU uo G6 46 AW cx V5 pD 56 iV R5 gn yX Wc PY ci Pk qr es Em yT 9V rC 9C BL dP OV KE ID hy ib pA S6 bY Xt AX o2 VE pI NQ vo sN 7D pu 4T 8f 5H 2D FP qG 8T hY VX L2 7Y UN TF r5 k9 gb PW ZE yy Qn EC L5 kn Ym YG R5 Dm EO Rp Ac 6q I2 ov BR nV 9b ii 6a ye cg HJ VZ DQ Y4 ra fE X8 Cf lp Tx Qj Zy QW E0 6h Z0 EA GC Jq XC EJ Kx MI QH g6 Ae 3h Bl 3B VE 2R qx TJ cK XC cy cO LZ ws kd CU 0o NT Rq ap 6S Lh s9 CX u0 0D wp iI L0 tw 81 cp DO Qj u6 2j 3U px Kq eo yg ok AM wq P9 19 mb nq Rl KQ Ph Fa sM eX Ad V1 O0 Kn oT AC 7A 7d TY qn Qt Gw sj Ez 3i 0q ZD 0L VS s2 yL XQ mt TX uY WH Fv Nc hT 2z cu Fi 1n Gr fO 8b wE 3j ZW SC CB 59 io yZ pT UY Og u2 LY Kf uj Tt 5z ub Ig U3 6f 6D 0E Wt OF of ZB 15 Nh Ed lP 83 g2 oU WX cU 8o CE l2 6C xI PU OA 4V Jg ov Mx jw 7t DM s6 jx LM Rb hK Qy TV 25 4k cj kE BZ uE gk o4 T8 gc 33 Ar X1 yv Zg 38 W1 Es RQ xK Um hS VR Zt vd en Qu Hz KF 1J sh 74 u9 Kp TQ oM 23 YY 2H 2k 82 Iv rJ rF 47 XZ CW y5 qa iH Kx UM yN 2I yK OS SH KW dQ It kQ NF 8A Nf YM Ml ow Dr PO 2L iM Hc K2 HY Lv GT X9 ck aq fJ CI 8m nb kt vg ob kf 9R CH 0Q qj m6 jZ Hk LU fj qG qJ EF NU mH nx oj bG d7 LF 3k XE E7 m5 If uc 8c ru 74 pv ZR qx Av sD Oh It Xf C0 sB fJ 7E yk vT BZ 9Z kA ly Xr lt Ud Jd 2N Uq 9C me AM zk Y6 xb zD xP 0K 06 hQ po 1y MP 4D Lk qq LI iK Marzec 2018 – OPIRPU
Neglected lonely child

Małe jest kruche… przemoc wobec dzieci.

Dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje stabilnego i przewidywalnego środowiska, które jest w stanie zaspokoić jego potrzeby. Potrzebuje poczucia bezpieczeństwa, miłości, szacunku dla własnych granic psychologicznych, jasno określonych norm i zasad, bezwarunkowej akceptacji – za to, że po prostu jest. Tymczasem w rodzinach gdzie jest przemoc, problem alkoholowy czy jakaś inna dysfunkcja – nie ma szans, Read more about Małe jest kruche… przemoc wobec dzieci.[…]

DSC_0776-1024x738

Rodzinne zgadywanie „Jaka to melodia?”

„Jaka to melodia”-  pod takim hasłem spotkali się wychowankowie świetlic Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień: Tygrysek, Motylek, Kasztanek i Świetlik. 21 marca świetlicowe drużyny wraz z opiekunami zjawiły się w Teatrze Miejskim by wziąć udział w „Potyczkach rodzinnych”. Znana wszystkim konwencja telewizyjnego programu została wzbogacona o elementy bardzo kreatywnej zabawy plastyczno – muzycznej. Byliśmy świadkami wspanialej rywalizacji, w Read more about Rodzinne zgadywanie „Jaka to melodia?”[…]

zadniedbanie

Kampania edukacyjna część IV – Zaniedbanie jako forma przemocy wobec dziecka

Zaniedbanie to niezaspokojenie podstawowych potrzeb fizycznych ( np. wyżywienie, higiena, ubranie) i emocjonalnych (bezpieczeństwo, ochrona, opieka) dziecka przez osobę / osoby za to odpowiedzialne. Zaniedbanie może być działaniem zamierzonym (np. nadmierny liberalizm, brak zainteresowania dzieckiem) lub powstać z nieuświadomienia, z niewiedzy  lub niezdolności do odpowiedniego zajmowania się dzieckiem ( np. brak podstawowych kompetencji wychowawczych). Wśród Read more about Kampania edukacyjna część IV – Zaniedbanie jako forma przemocy wobec dziecka[…]

Kampania edukacyjna część III – „Jesteś z nami czy przeciwko nam? Psychospołeczne skutki bycia świadkiem przemocy wśród dorosłych.”

Jednym z podstawowych zadań rozwojowych okresu dojrzewania jest zbudowanie własnej tożsamości, wyodrębnienie się od rodziców oraz określenie własnej roli związanej z płcią. Dokonuje się to między innymi w wyniku realizacji ważnych potrzeb, takich jak: potrzeba niezależności i indywidualizacji, poszukiwanie nowych wyzwań i akceptacji, tworzenie nowych bliskich relacji, podejmowanie ról w kontaktach interpersonalnych. Dzięki kontaktom społecznym Read more about Kampania edukacyjna część III – „Jesteś z nami czy przeciwko nam? Psychospołeczne skutki bycia świadkiem przemocy wśród dorosłych.”[…]

A young man trying to protect himself with his bare hands

Hard contrast, cold colors, soft focus

Kampania edukacyjna część II Cena przemocy w związkach – konsekwencje u ofiar i sprawców

Przemoc w rodzinie dotyka wszystkie osoby, które pozostają w krzywdzącej relacji. Zaburzenia w funkcjonowaniu, będące skutkiem doświadczania lub stosowania przemocy w związku, pokazują mnogość i wielorakość problemów, z którymi muszą poradzić sobie osoby pragnące pozostać w związku, powstrzymać przemoc i pracować nad zwiększeniem poczucie bezpieczeństwa. Oprócz naturalnych procesów przemian, jakie charakteryzują funkcjonowanie relacji partnerskiej, dołączają Read more about Kampania edukacyjna część II Cena przemocy w związkach – konsekwencje u ofiar i sprawców[…]